عفونت بعد از کاشت ابرو | دلایل، روش های پیشگیری و درمان
عفونت بعد از کاشت ابرو
کاشت مو و ابرو مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 8 آبان ماه 1402

عفونت بعد از کاشت ابرو | دلایل، روش های پیشگیری و درمان

یکی از عوارض شایع اکثر جراحی ها اعم از کاشت ابرو، عفونت است. در صورتی که مراحل جراحی به صورت استریلیزه انجام شود و پس از آن نیز مراقبت های لازم را انجام دهید احتمال بروز عفونت بعد از کاشت ابرو بسیار کم است. 

احتمال عفونت بعد کاشت ابرو چقدر است؟

همان طور که گفتیم احتمال عفونت بعد کاشت ابرو وجود دارد؛ اما این عبارت بدین معنی نیست که هر کسی که کاشت ابرو انجام می دهد دچار عفونت می شود. فاکتورهای مختلفی در احتمال ایجاد عفونت بعد کاشت ابرو دخیل هستند که شامل مقاومت سیستم ایمنی فرد، تخصص و تبحر پزشک، استریلیزه بودن شرایط عمل جراحی، رعایت مراقبت های بعد از کاشت ابرو و مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی پزشک است.  

به طور کلی در صورتی که عمل پیوند ابرو در محیطی مجهز و کاملا استریلیزه انجام شود احتمال بروز عوارض کاشت ابرو، اعم از عفونت بسیار کم است. 

نشانه های عفونت بعد از کاشت ابرو چیست؟

از آنجا که عفونت با انتقال میکروارگانیسم به ارگان های داخلی بدن صورت می گیرد، معمولا خیلی سریع علائم آن بروز پیدا می کند. از جمله علائم ایجاد عفونت در بدن می توان به تب، قرمزی، التهاب، تورم، ترشح چرک و درد در ناحیه درمان اشاره کرد. 

به دلیل اینکه در روزهای اولیه پس از کاشت ابرو، پوست کمی ملتهب و قرمزی است ممکن است تشخیص عفونت برایتان دشوار باشد؛ این علائم طبیعی است و نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست. اما در صورتی که علائم دیگری مثل تب، احساس گرمی در ناحیه، ترشحات غیرعادی و درد در ناحیه داشتید احتمال بروز عفونت بعد از کاشت ابرو وجود دارد. 

دلایل عفونت بعد از کاشت ابرو

عامل اصلی عفونت بعد از انواع جراحی ها، ورود میکروب ها به بافت بدن است. از جمله دلایل عفونت بعد از کاشت ابرو عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت در اتاق عمل

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در پیشگیری از عفونت پس از کاشت ابرو این است که پزشک و پرسنل اتاق عمل از هر نظر بهداشت را رعایت کنند و تجهیزات مورد استفاده کاملا استریلیزه باشند. در صورتی که بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران یا هر شهر دیگری را انتخاب کنید قطعا خیالتان بابت این موضوع می تواند راحت باشد. 

مقاومت سیستم ایمنی فرد

یکی دیگر از دلایل عفونت پس از کاشت ابرو، پایین بودن مقاومت سیستم ایمنی فرد است. برای مثال افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت، اختلالات نقص ایمنی و … هستند، احتمال عفونت بسیار بالا است و باید تصمیم گیری درباره اینکه آیا این افراد کاندیدای مناسب کاشت ابرو هستند یا خیر صورت گیرد. در صورتی که مبتلا به بیماری زمینه ای خاصی هستید حتما، حتما، حتما به دنبال یک متخصص کاشت ابرو متبحر باشید تا عمل پیوند ابروی شما را به بهترین نحو ممکن بدون بروز عوارض انجام دهد.

بی توجهی به توصیه های قبل و بعد از عمل

برخی از توصیه های قبل و بعد از کاشت ابرو مانند نحوه شستشوی ابرو بعد از کاشت، زمان و چگونگی تعویض پانسمان، منصرف منظم آنتی بیوتیک ها، عدم لمس و خاراندن ناحیه و …  به منظور جلوگیری از عفونت است. 

پوسته پوسته شدن ابروها

روش های پیشگیری از عفونت بعد از کاشت ابرو

خوشبختانه عفونت پس از کاشت ابرو، یک عارضه نادر است که در صورت رعایت نکات زیر نیز احتمال بروز این عارضه به صفر درصد می رسد. 

انتخاب کلینیک کاشت ابرو معتبر

یکی از کارهای بسیار مهمی که شما باید انجام دهید این است که برای کاشت ابرو به دنبال یک کلینیک کاشت ابروی معتبر که یک متخصص کاشت ابروی متبحر در آنجا فعالیت دارد، مراجعه کنید. 

فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید

توصیه پزشکان این است که حداقل به مدت دو هفته پس از کاشت ابرو، ورزش و فعالیت های بدنی سنگین انجام ندهید. تعریق ناشی از فعالیت بدنی سنگین احتمال رشد باکتری ها در ناحیه ابرو و در نهایت عفونت را افزایش می دهد. 

از لمس کردن و خاراندن ابروها خودداری کنید

پس از کاشت ابرو ممکن است دلمه هایی روی ابرو ایجاد شوند که منجر به خارش می شوند. اما لمس کردن و خاراندن ابروها بعد از کاشت نه تنها به گرافت های کاشته شده آسیب وارد می کند، بلکه ممکن است باعث تشدید زخم ها و احتمال عفونت کاشت ابرو را افزایش می دهد.

آنتی بیوتیک های تجویز شده را به صورت منظم مصرف کنید

یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز عفونت بعد از هر نوع عملی از کاشت ابرو، مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی پزشک به صورت منظم است. 

اجتناب از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکل دارد

استعمال دخانیات و نوشیدنی های الکل دار، روند بهبودی پس از کاشت ابرو را کند می کند و همین موضوع می تواند احتمال بروز عفونت را نیز افزایش دهد. 

ابروها را تمیز و استریلیزه نگه دارید

تعویض منظم پانسمان و شستشوی ناحیه با استفاده از شوینده های مخصوص تجویزی پزشک، تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از عفونت پس از کاشت ابرو دارد. معمولا متخصص کاشت ابرو به دلیل حساسیت بالای فولیکول های کاشته شده، برای شستن ابروها پس از کاشت استفاده از شامپوهای سبک مانند شامپو بچه را تجویز می کنند. 

درمان عفونت بعد کاشت ابرو

در صورت بروز عفونت بعد کاشت ابرو، جای هیچ گونه نگرانی نیست و باید در اولین فرصت به پزشک خود اطلاع دهید و به هیچ عنوان خود درمانی نداشته باشید. معمولا پزشک در این شرایط مصرف آنتی بیوتیک های خاص مانند سیپروفلوکساسین یا سفتریاکسون تجویز می کند، همچنین ممکن است استفاده از سرم شستشو برای شستشوی ناحیه عفونت کرده را تجویز کند.  

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.